SEO – optimalizace pro vyhledávače je tématem, kterým se zbývají online specialisté z celého světa. Nejinak je tomu i v České republice, kde přední SEO odborníci sledují nejnovější trendy v online marketingu. Jak hodnotí nové praktiky a čemu je podle nich důležité věnovat pozornost?
SEO – optimalizace pro vyhledávače více než kdy dříve vyžaduje analýzu klíčových slov
SEO je jedním z nejdůležitějších nástrojů, jak udělat web úspěšným. Pokud totiž nebude web vidět a nebude se zobrazovat na předních příčkách ve vyhledávačích, nebude dostatečně navštěvovaný. Optimalizací pro vyhledávače se zabývá mnoho odborníků, kteří neovládají pouze základy v podobě vhodných klíčových slov, nadpisů, URL či titulků, ale tímto tématem se zabývají více do hloubky.
Jedná se o obor, který se stále vyvíjí, a tak je třeba se neustále vzdělávat a sledovat novinky. Obrovský vliv na celkové směřování v oblasti SEO má Google, který je nejpoužívanějším světovým internetovým vyhledávačem. A právě novinky z Googlu zaměstnávají hlavy nejen českých SEO specialistů. Jak tito odborníci hodnotí změny pro letošní rok a co je podle nich pro běžné provozovatele webů opravdu důležité?
Podle Martiny Žilkové, která se věnuje strategii webového obsahu, je v rámci nejnovějšího vývoje SEO důležitých hned několik faktorů. Správci webů by podle ní neměli podceňovat analýzu klíčových slov, protože právě klíčová slova hrají ve vyhledávání důležitou roli. Je třeba porozumět tomu, jak a co lidé vyhledávají a tomu co nejlépe klíčová slova přizpůsobit. Když konkrétní web nabídne uživateli kvalitní odpověď na jeho dotaz, Google to rozpozná a danou stránku obsadí na lepší pozici. Ideální je sledovat, jaké dotazy lidé do Googlu zadávají a tomu svá klíčová slova přizpůsobit.
Čím rychlejší web, tím lepší
Důležitá jsou i metadata, kterým by provozovatelé stránek měli rovněž věnovat patřičnou pozornost. Metadata jsou totiž vstupenkou k tomu, aby si uživatelé zobrazili právě danou stránku. Už v metapopisku by tak měla být co nejvhodnější klíčová slova a text by měl sdělit vše srozumitelně a zároveň lákavě, aby daný uživatel stránku navštívil.
Důležité je také co nejvíce zrychlit web. Podle nejnovějších průzkumů společnosti Google mají téměř tři čtvrtiny všech webů zbytečná data, která jejich provoz jen zpomalují. Když se web dlouho načítá (déle než 3 vteřiny), mnoho uživatelů jde hledat jinam.
Podle odborníka na SEO Lukáše Palkoviče se změny pro letošek týkají hlavně nárůstu tzv. featured snippetů neboli vybraných úryvků ve vyhledávání. K nárůstu došlo hlavně díky většímu procentu hlasových vyhledávání, která mají svá specifika.
S tím souvisí i větší využití tzv. featured videí. Fetaured snippety budou pro provozovatele webů stále důležitější a je třeba, aby i v nich byly weby vidět. Palkovič radí, aby jednotliví provozovatelé nejprve provedli analýzu SERP (stránka výsledků vyhledávání) a zhodnotili, jak moc pro ně budou featured snippety důležité a na jaké dotazy by měly odpovídat.
Mobilní vyhledávání už překonalo to desktopové
Specialista Pavel Ungr uvádí, že změny v SEO pro letošní rok nejsou nijak drastické, ale rozhodně je třeba je sledovat. Podle Ungra také nemusí nutně fungovat principy z Googlu u českého Seznamu a tak je třeba svůj obsah přizpůsobit i tomu, co je platné tady u nás. Z novinek však Ungr vyjmenoval několik bodů, které letošnímu roku dominují.
Jedním z těchto bodů je například větší využití mobilních telefonů, díky nimž už bylo překonáno vyhledávání přes klasické počítače. Webový obsah je tak více než kdy dříve zapotřebí přizpůsobit mobilní verzi.
Větší roli také hrají obrázky a další multimédia, jelikož se vedle hlasového vyhledávání rychle rozvíjí i vyhledávání vizuální, které má svá specifická pravidla.