Není žádným tajemstvím, že české školství už několik let stagnuje. Koronavirová krize to naplno odhalila a donutila učitele rychle reagovat.
Kdo říká, je české školství výrazně pozadu, tomu dalo letošní jaro zapravdu. Zavedení karantény a rychlé uzavření škol vedlo k tomu, že jednotlivé školy musely narychlo vymyslet vzdělávací program. A ten odhalil řadu nedostatků, které české školství bezesporu má.
Až pětina studentů nematuritních oborů stagnovala
Vybavení škol rozhodně není na špičkové úrovni. Počítače jsou toho jasným důkazem. Jen v málokteré škole je k dispozici dostatek moderních strojů. Lepší školy si dokážou poradit s repasovanými počítači, na zbytek ale zůstaly stroje staré klidně i deset let. Modernizací techniky na školách se přitom už před dvěma roky některé instituce zaobíraly. Kvůli vysokým nákladům ale byly nucené modernizaci odložit.
Ani online výuka nezaznamenala na některých institucích velký úspěch. Nejlépe si vedla gymnázia, kde se distanční vzdělávání dokázalo prosadit poměrně bez problémů. O něco víc to drhlo na nematuritních oborech, kde se do online výuky nezapojila celá pětina žáků. Zřejmě chybělo nedostatečné pokrytí internetem, dostatečné vybavení i motivace některých jedinců vůbec se na dálku učit.
Vedly klasické aplikace
Velké softwarové firmy naštěstí byly už dávno na tuto situaci připravení. Tedy ne vědomě. Běžné aplikace jako je Skype, WhatsApp či Facebook ale žákům i učitelům pomohly překlenou tu nejtěžší dobu. Dokázaly totiž spojit obě strany a pomoct jim s učením na dálku. V tomto oboru byl populární především Google Classroom nebo Skype.
S odpovídající kamerou a vybavením tak mohli lektoři jednoduše snímat lightboard a ukazovat tak probíranou látku v přímém přenosu. Aplikace jsou navíc jednoduché a intuitivní, takže se je každý naučil používat velice rychle. Většina z nich je zdarma, takže nemusely být vynaloženy ani další finance.