Helma je důležitým bezpečnostním prvkem, který by neměl chybět při jízdě na klasické motorce, ale ani na skútru. Jak vybrat vhodnou přilbu a na která kritéria klást důraz?
Jaký typ helmy se na skútr hodí
Bez ohledu na to, jestli se pohybujete na skútru malém nebo velkém, helma je zcela nezbytná. Úrazy hlavy patří na motorkách k těm vůbec nejčastějším. Mohou přitom mít zcela fatální následky.
Klíčová je hlavně volba vhodného typu helmy. Běžně se dělí dostupné modely na čtyři základní skupiny – helmy otevřené, uzavřené, výklopné a helmy na enduro. Na skútry se povětšinou nosí helmy otevřené, které jsou vhodné pro pomalou jízdu nebo na cestování po městech. Integrální helmu a helmu na enduro majitelé skútrů určitě nevyužijí.
Naopak s vyklápěcí přilbou v zásadě chybu neuděláte. Nabízí možnost vyklopení bradové části helmy. Pak vám splní stejnou funkci jako helma otevřená. Naopak u otevřené helmy bradová část zcela chybí.
Plexi otevřená helma na skútr mít může, ale také nemusí, pak je nutné použít brýle. Kvůli komfortu je lepší si pořídit helmu s hledím, protože oči podrážděné prachem skutečně nejsou nic příjemného.
Který materiál zvolit
Běžné levné helmy se označují jako termoplastové. To však není příliš vypovídající a teoreticky pod toto označení může výrobce ukrýt cokoli. Obvykle za tímto termínem ve skutečnosti bývá ABS nebo polykarbonát. Právě z polykarbonátu se vyrábí většina helem dostupných na současném trhu.
Jako výchozí surovina slouží plast a roztavené granule se vstřikují do formy. Značnou výhodou těchto helem je to, že jsou levné. Nejsou tolik pevné, nicméně pro běžný provoz je tato verze dostačující.
O něco pevnější jsou helmy kompozitové, jak vyplývá také z řady testů. Jako kompozit se výchozí materiál označuje proto, že se skládá z více složek. Kombinují se v něm různé druhy materiálů, od nichž se potom odvíjí žádoucí vlastnost konečného výrobku. Používají se uhlíková a skelná vlákna, která se spojují pryskyřicí.
Platí tu podobná zásada jako u integrálních helem. Pakliže nemusíte maximálně šetřit, zvolte si helmu kompozitovou. Poskytne vám mnohem vyšší úroveň ochrany.
Nepodceňte homologaci
Každá helma by měla mít příslušnou homologaci. V Česku by to konkrétně měla být ECE, aktuálně pak ECE22-05. Americká homologace SNEL v tuzemsku uznána není.
Má-li vámi vybraná přilba na skútr homologaci, značí to, že byla testována a schválena pro provoz na pozemních komunikacích. Nenechte se přitom zmást tím, že helma bez homologace bude vypadat zcela stejně jako ta, která homologaci má. Až tedy na onen důležitý štítek. Skutečně jejím používáním významně riskujete.
V krajním případě vám dokonce hrozí, že pokud nosíte nehomologovanou helmu a stane se vám úraz, v jehož důsledku skončíte v nemocnici, bude po vás pojišťovna částku za léčení vymáhat.
Pořízení levné helmy se vám tak v konečném důsledku absolutně finančně nemusí vyplatit. Nehomologované helmy bývají levnější cca o pětinu. Ovšem stojí to za to?