Tvorba webových stránek, které jsou uživatelsky přívětivé a vedou si dobře ve vyhledávačích je nutností v době, kdy se byznys z valné většiny přesouvá na internet. Po dobrých webdesignérech je tak zákonitě poptávka jako nikdy dříve. Co vše byste měli znát, jestliže zvažujete kariéru v tomto oboru?
Tykejte si s hlavními designovými nástroji
Existuje bezpočet softwarů určených webdesignérům, a byť není v lidských silých osvojit si každý z nich, rozhodně byste se měli alespoň orientovat v těch nejrozšířenějších, jako je InVision Studio, Sketch, Photoshop, Adobe Dreamweaver, After Effects či Google Web Designer.
S těmito nástroji po ruce můžete editovat fotky, vytvářet vektorovou grafiku, animace a mnoho dalšího, co činí váš web atraktivnějším.
Ovládněte CMS – Content Management System
Vámi vytvořený design, grafiku, video či cokoliv jiného musíte do stránky zabudovat. Zdlouhavější možností je manuální kódování – tou rychlejší kvalitní CMS systém. Díky takovému systému můžete jednak originální obsah vytvářet, ale především ukládat, modifikovat, přidávat, mazat jak hrdlo ráčí, aniž byste se museli zatěžovat kódováním.
Dost možná nejrozšířenějším systémem tohoto druhu je dnes WordPress – téměř třetina všech stránek na internetu je poháněna právě jím. Svou stránku s ním lehce zkrotí i začátečník. Jakožto webdesignér byste WordPress měli znát jako své boty. Váš záběr by měl ale být ideálně širší a měli byste se vyznat i v dalších systémech správy webového obsahu, jako např.:
⦁ Drupal
⦁ Joomla
⦁ WIx
⦁ Squarespace
⦁ A další…
Chápejte principy uživatelské přívětivosti a estetického designu
Uživatelská přívětivost – to je mantra současného webdesignu.
Lidé jsou povětšinou vizuálně orientovaní tvorové a jejich názor na vaši stránku bude z velké části ovlivněn tím, jak se jim líbí její vzhled. Vedle líbivého designu si ale budou cenit i přehlednosti, srozumitelnosti a vhodného uspořádání obsahu.
Jako webdesignér byste tak měli chápat důležitost členění obsahu podle mřížky, psychologii barev i principy typografie a důležitosti typů a velikostí fontů pro sdělení informace.
Důležité je také mít na paměti uživatele mobilních telefonů. Tvořte tedy stránku nejen s ohledem na ty, kteří ji budou číst na monitorech počítačů!
Bez znalosti HTML a CSS to nepůjde
Alespoň pokud máte profesionální ambice jako webdesignér. Jazyky HTML a CSS jsou hlavními stavebními bloky, z nichž je webová stránka zbudována a jejich znalost by teoreticky měla být samozřejmostí. Ačkoliv existují i designéři, kteří si u těchto jazyků nejsou tak jisti v kramflecích (a přesto dokáží vytvořit dobrou stránku), jejich znalost vám, co se tvorby webu týče, otevírá prakticky neomezené pole možností.
SEO by pro vás nemělo být španělská vesnice
Tvořit pěknou stránku je jedna věc, důležité je ale i to, jak se pak tato stránka umístí ve vyhledávačích. O tom rozhoduje jednak její obsah, ale i řada technických faktorů, které byste jako tvůrce stránky neměli podcenit. Rychlost načítání, zabezpečení, responzivita, strukturovaná data, XML mapa – to vše by nemělo na žádné z vámi tvořených stránek chybět.
Mějte alespoň základní povědomí o digitálním marketingu
Účelem velké části webových stránek je prodávat. Design webu nevisí ve vzduchoprázdnu a řada z vašich stránek bude vytvářena s jasným komerčním záměrem. Pokud budete znát širší kontext a principy digitálního marketingu, bude se vám každá nová stránka tvořit o to jednodušeji.
Připravte se, že nebudete pracovat jen s kódy, ale i s lidmi
Mezilidská komunikace je důležitá i v tomto oboru. Jako webdesignér, zejména na volné noze, budete pracovat s klienty. Budete hodně vysvětlovat, domlouvat, přemlouvat… Trpělivá povaha a schopnost vysvětlit i laikům „polopaticky“ technické detaily vaší práce – to jsou nedocenitelné vlastnosti nejen webdesignérů!
Rádi byste náš seznam rozšířili ještě o další položky? Co by měl podle vás dobrý tvůrce webu mít a umět? Pište nám do komentářů.